1e week cultuur met stupa's, sari's en boeddha! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Hanneke Gloudemans - WaarBenJij.nu 1e week cultuur met stupa's, sari's en boeddha! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Hanneke Gloudemans - WaarBenJij.nu

1e week cultuur met stupa's, sari's en boeddha!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

17 Januari 2019 | Sri Lanka, Kandy

De eerste week in Sri Lanka..

Welcome to Sri Lanka, of ook wel: ' are you born' ?
En..death penalty on taking drugs.. staat er op het vliegveld. Ok..check.V

Dan..ontmoeting met de lokale gids, Anu, via Kras.. de eerste keer van een groepsreis start voor mij. Ff afwachten..
Ik sta meteen niet op de gastenlijst. Later blijkt dat ik er toch wel op sta. Mijn kamer is overboekt. Het komt goed..en..dat doet het ook!
Want na een eerste nacht in een prima hotel, waar ik lekker lag te dromen bij het zwembad van nieuwe plannen de komende tijd..kreeg ik een suite (als enige) de volgende 2 nachten:)
Good fortune, my karma changed en dat merk ik telkens..overal. Yeahh!!!

Even 'une tour du jour' of..toch wel zo ongeveer:-) in vogelvlucht door het eerste gedeelte van deze rondreis door het magnificent Sri Lanka hieronder..

CULTURELE DRIEHOEK:

COLOMBO:
We startten in Colombo, de hoofdstad, waar we aankwamen en gingen van daaruit naar de 3 koningssteden.

Als eerste naar Anuradhapura via een vrij lange busreis.
Die bus..ja, dat was iets waar ik ook met scepsis naar uitkeek en..wat me erg meevalt op alle TBC-gevallen na in de bus; -). (Het lijkt af en toe meer een reizende apotheek)..maar, erg gezellig en veel lachen..er komen steeds meer verhalen en things to look forward and backward bij.

Ook de info vd gids vind ik meestal erg interessant!
Bv de locale trouwmarkt met horoscopen, vanuit kasten of liefde en uitleg over de sari's in wit en de volgende dag in rood (zie mijn profielfoto bv; ook een sari) vond ik heel interessant. I like fashion:-)
We zagen vanochtend in ons oud- kolonische Queen hotel in Kandy een bruiloft gaande; het is nog echt zo, zoals eerder verteld door de gids (zie een foto, bij mijn foto's).
Daarnaast ook interessant te horen over de economie de cultuur hier. Toeristen staan bv op nr 3 van inkomsten en zijn zeer gerespecteerd. Dit geven wij dan ook terug. Mensen geven veel en vragen weinig. Ik vind het regelmatig moeilijk om de oneerlijkheden van armoede bv te zien die je overal hebt in de wereld en hier dus ook..maar, Sri Lanka staat op nr 1 als reisland momenteel. Dat biedt dus goede mogelijkheden!
Daarnaast is de natuur hier zo overweldigend mooi samen met de vele dieren..dat is echt te gek! We zagen bv een wilde olifant tijdens een reis de weg oversteken en gister werd bv een reisgenootje wel verrast met een urineregen van een aap boven haar..hahaha!!! Heel goor, maar wel echt zoals het gaat; alles leeft hier met en boven elkaar. Hoewel in kaste- systemen..(zij zat waarschijnlijk in de laagste..gna).

ANURADHAPURA:
In Anuradhapura hebben we vooral stupa's bekeken (tempels met relikwieën) en heel veel tempels en boeddha- beelden. Ik was onder de indruk toen ik door de eerste tempel liep bij de heilige boboom en liet de gezangen van de monniken binnenkomen, waar mensen bloemen offerden voor hun volgende oogst. Vooral boeren, hoge kaste daar. Heel mooi en sereen..puur.

Daarna gingen we naar de 2e koningsstad (Pollonaruwa) waar het vooral heel erg benauwd was en we langs ruïnes zijn gefietst van een oud paleis wat door Indiërs is vernietigd, 1000 jaar na Christus. We dronken lekkere verse cocosnootmelk en werden lastiggevallen door souvenirsverkopers..maar ik heb bv wel een prachtig uitgehouwen olifantje gekocht daar met een kleintje in haar buik: symbool voor geluk!

KANDY:
De volgende dag gingen we naar Kandy waar we nu zijn! WAUUUWWWWW!!!!
Picture: een prachtig hotel..midden in de stad aan het water, waar het verder een behoorlijke bende lijkt, vol met reclameborden en oude kleine vervallen winkeltjes en dan ineens...een rivièra waar Italië nog een puntje aan kan zuigen met de tempel en het 3e paleis ertegenover..
Wij verblijven in dat hotel, midden in de stad! Ik was zóóo blij; wat een smeltkroes van mensen, culturen, energie, koninklijk en arm, boeddhistisch en hindoeïstisch (naast eerder ook katholiek en moslims) en zo'n lekker klimaatje hier! Vriendelijk en open en ook modern! Yesss..love.. love, love it here:)

We hebben op de weg hiernaartoe een supergave activiteit gedaan voor de dagelijkse heerlijke lunch (veel omelet en sandwich naast curry en verse sapjes;-), nl: Ayurveda en meer..een kruidentuin waar we na uitleg een korte massage krijgen en dan zelf onze slag kunnen slaan met de aroma's en kruiden. Dit is behoorlijk duur hier; dezelfde prijzen als in Nederland.
Als je bedenkt dat het onderwijs en de tandarts gratis is hier voor inwoners en ingang tot een national parc voor hen 0.45 europese cent kost en voor toeristen 20 euro entree bedraagt..dan is dat dus erg duur! Maar..wmb is het dat waard. En terecht. Je mag overigens ook geen planten of schelpen (en zo nog veel meer) meenemen, dat is beschermd.
Als ik hier zou wonen zou ik dit ook gaan doen, bedacht ik me..of, reisleider zijn. Lekker rondtoeren en mensen je land laten proeven, voelen en laten beleven:).

Daarna hebben we een prachtige botanische tuin bezocht, weer lekker gegeten boven een kledingshop en ledermakerij ditmaal, waar ik werd meegenomen door een dame en een sari mocht passen en op de foto: supermooi en leuk! Ik heb nog even gedacht over zo' n mooi lederen stoeltje wat goed te betalen is en opzich klein genoeg om mee te sjouwen, maar..toch maar bedankt en dan finally een locale traditionele dans- show. Wel..daarover kan ik vooral zeggen; ' daar moest je bij zijn' , maar het is lang geleden dat ik zo heb gelachen (hoewel de helft van onze groep sliep tijdens de show, ondanks de harde geluiden vd show).

Mijn Amsterdamse nieuwe vriend Jan van 75 vroeg me bv daarna: ' En, wat vond je ervan? ik zei: ' ik heb me kapot gelachen..oa door de sarcastische commentaren van mijn buuf..' waarover niemand zich schuldig leek te voelen na oa de zotte narren en monsters die voorbij kwamen, de maskers die afvlogen voor 't gordijn ipv erachter en de oorverdovende (honden)fluitjes: argh!

' Ja, zegt Jan: ' wat een ellende (met 'n dikke ' L' uitgesproken), laten we die mensen ffe waarschuwen, mochten zij ook willen gaan;-) en.. weg is Jan...

NU:
Vandaag heb ik voor het eerst vrij. Lekker na een nachtje buikloop door het biertje daarvoor, ochtendgebed en daarna de volière in de bomen naast mijn balkonnetje, even ontgiften hier in de stad..lekker struinen naar de tempel en meteen geholpen door een arts uit Dubai die zijn gids wel aan mij wilde slijten; ik had weer geluk..en lekker even typen en terug in time met jullie!

Vanmiddag komt mijn buuf uit Nederland die hier toevallig ook is langs en gaan we gezellig samen eten. Zo'n zin in een cappucino!! (Die koffie is hier nl zoiets als..sterke thee ofzo).

De rest is oa tuc tuc- en en spamt die groepsapp vol met foto's..daar zal ik jullie zo ook mee verblijden.

Maar voor nu is het cultuur-stuk dus even ten einde..morgen vertrekken we naar thee- plantages en gaan dan met een locale trein verder daar, heerlijk. Dat vind ik toch het leukste; lekker vrij, tussen de mensen op bootjes, karren, tuc tuc's, treinen..parachute's en hopelijk ook nog een surfboard:)..? afgezien van dat de bus je wel overal naartoe brengt en het heel lekker luxe is zo allemaal en toch goed betaalbaar!

See you next week, na meer natuur en uiteindelijk relaxen op het strand:).

Dikke kus! van Hannepan...

Ps de foto's uploaden hier niet goed (heel jammer), dus zet ik ze zo op facebook en voor de mail-mensen..komt dat dan later of via de app.
Ps2 Leestekens zijn ook niet goed toe te voegen via deze site, excuse me.

  • 17 Januari 2019 - 05:09

    Eus:

    Fantastisch om te lezen Han...! Jaloersmakend, al zou ik dit zelf op Dit moment niet kunnen / willen. Maar misschien ooit weer wie weet!! Je schrijft heerlijk beeldend en ik zie jouw meligheid bij de dansshow voor me (die hard wordt aangewakkerd door sarcastische opmerkingen van derden

  • 17 Januari 2019 - 06:35

    Loosbroek:

    Het enthousiasme spat er vanaf en dat maakt ons het meest blij; een prachtige reis , dat zie je zo en geniet er dus maar voor 500 % van. Fijn dat je dit zo deelt! Laad je met de vele goede energie; niet overal is het zo.
    Een geweldig vervolg toegewenst in alle opzichten...…!!

  • 17 Januari 2019 - 07:17

    Hanneke:

    Leuk Eus en pa&ma, om een reactie te lezen:) echt jammer dat die foto's uploaden zo moeilijk ging. Misschien lukt 't later nog..nu weer ff vakantie vieren;-) it takes hours like this..
    Xx

  • 17 Januari 2019 - 11:08

    Pa En Ma:

    Heel mooie foto's; bevestigt nog eens in wat voor mooi land je rondreist met een bijzondere cultuur.Dankjewel voor alle informatie. Alle foto's zijn op whatsapp geland!
    Bedankt en ga voort in een staat van genieten en het fijn hebben met je omgeving en de mensen om je heen.

    Liefs
    Pa en ma

  • 19 Januari 2019 - 08:23

    Cynthia:

    Hier een fijne wandeling gemaakt in het park, ijs van de ramen gekrabd en Oja de koffie bij de appie is in de bonus, dussssss

  • 21 Januari 2019 - 10:55

    Ursula Kemp:

    Heerlijk om te lezen Han! Leuke avonturen.
    Geniet ernog van groetjes

  • 21 Januari 2019 - 18:01

    Bo:

    Heerlijk schrijftaaltje!

  • 21 Januari 2019 - 20:08

    Jeanet:

    Lieve Hanneke, wat maak je heerlijk veel mee

  • 21 Januari 2019 - 20:07

    Jeanet Van Belkum:

    Lieve Hanneke, wat maak je heerlijk veel mee!

    Super leuk om te lezen. Geniet lekker door!

    Veel liefs, dikke smakkert Jeanet

  • 29 Januari 2019 - 06:53

    Wilma :

    Zo herkenbaar Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Wereldburger in wording die graag zoveel mogelijk proeft aan verschillende landen en culturen die haar trekken..en deze belevingen dan deelt. In dit geval is het groene hart vd parel vd Indische oceaan een grote trekpleister, naast het (naar het schijnt) vriendelijke karakter van de mensen daar en spirituele gevoel wat ik erbij heb, wat me heel erg trekt!

Actief sinds 06 Jan. 2019
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 1630

Voorgaande reizen:

06 Januari 2019 - 25 Januari 2019

Sri lanka!!

Landen bezocht: